Αφερέγγυος, -α, -ο: Επίθετο που χαρακτηρίζει πρόσωπο που δεν μπορούν του έχουν εμπιστοσύνη, που θεωρείται αναξιόπιστο λόγω συμπεριφοράς, πράξεων και χαρακτήρα του.
Αλήθεια, εσείς έχετε γνωρίσει κάποιον τέτοιον άνθρωπο; Και αν ναι, ποια ήταν η αντίδρασή σας όταν σας έδειξε τον αφερέγγυο χαρακτήρα του; Υπάρχουν άνθρωποι που στην πρώτη στραβή που τους κάνουν, βάζουν ένα μεγάλο Χ και δεν μπαίνουν καν στη διαδικασία να δώσουν μία δεύτερη ευκαιρία. Υπάρχει εν τούτοις, και αυτή η κατηγορία ανθρώπων που βρίσκουν τρόπο για να αντιμετωπίσουν τα άτομα που ‘άλλα λένε, άλλα κάνουν κι άλλα εννοούν’ που λέει και ο Μιχάλης Χατζηγιάννης. Εσείς σε ποια από τις δύο κατηγορίες θα εντάσσατε τον εαυτό σας;
Παρακάτω, θα δούμε 5 τρόπους (τις λες και ευκαιρίες να σώσω ό,τι σώζεται) που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ένα αναξιόπιστο άτομο πριν τον βγάλουμε οριστικά από τη ζωή μας.
#1 όρια
Θεσπίστε σαφή και ξεκάθαρα όρια στη μεταξύ σας σχέση. Ειδικά στις περιπτώσεις που υπάρχει προσωπική ή επαγγελματική εμπλοκή, μην επιτρέψετε φυσικά κανένα περιθώριο για εκμετάλλευση ή λάθος συμπεριφορά από πλευράς τους. Ακόμα, καλό θα ήταν αν διαπιστώσετε ότι ο άλλος άνθρωπος δεν τηρεί όλα αυτά τα οποία έχετε συμφωνήσει, να μη συνεχίσετε γιατί σίγουρα στο άμεσο μέλλον θα υπάρξουν προβλήματα που ίσως δεν μπορούν να λυθούν εύκολα.
#2 προσδοκίες
Μην ανεβάζετε ψηλά τον πήχη των προσδοκιών σας! Είναι σημαντικό να έχουμε ρεαλιστική εικόνα του τι μπορεί να περιμένει κανείς από αυτόν. Οι προσδοκίες πρέπει να είναι μειωμένες ή προσαρμοσμένες, αφού είναι πιθανό να μην ανταποκριθεί σε αυτές. Τα άτομα αυτά ξέρετε πώς ακριβώς λειτουργούν, σας έχουν δώσει ήδη δείγμα από το φέρσιμό τους. Για τον λόγο αυτό, μπείτε στη λογική να ρυθμίζετε εσείς από μόνοι σας τα ζητήματα που σας αφορούν και σας απασχολούν. Οι χαμηλές προσδοκίες από πλευράς σας θα βοηθήσουν να προστατευτείτε από την ανευθυνότητά τους και να αποφευχθούν απογοητεύσεις και συγκρούσεις. Η έλλειψη προθυμίας τους είναι ένας βασικός δείκτης για να μην εξαρτόμαστε από τις όποιες δεσμεύσεις τους.
#3 επικοινωνία
Η επικοινωνία με έναν αφερέγγυο άνθρωπο μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη και απογοητευτική. Η έλλειψη συνέπειας ή αξιοπιστίας, επηρεάζει άμεσα την ποιότητα της επικοινωνίας και τη δυνατότητα να χτίσουμε μια σχέση βασισμένη στην εμπιστοσύνη. Μία ξεκάθαρη κουβέντα με αυτά τα άτομα πάντα βοηθά. Μιλήστε ανοιχτά για όλα αυτά που σας ενοχλούν στη συμπεριφορά τους γιατί υπάρχει η περίπτωση να μην έχουν αντιληφθεί ότι έχουν θέμα αναξιοπιστίας και να θεωρούν ότι όλα είναι καλά μεταξύ σας. Δείξτε τους τι πραγματικά νιώθετε και ποιο είναι το αντίκτυπο της συμπεριφοράς τους στη σχέση σας. Όταν αλληλεπιδράτε, είναι χρήσιμο να είστε συγκεκριμένοι και να εξασφαλίζετε ότι υπάρχει κατανόηση. Μπείτε στον κόπο να επαναλάβετε τα όσα έχουν ήδη λεχθεί ώστε να αποφύγετε οποιαδήποτε παρανόηση.
#4 συμβουλές
Αν η σχέση σας αφορά νομικό, επαγγελματικό ή οικονομικό επίπεδο και σας επηρεάζει, τότε καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό ώστε να σας παραχθεί η σωστή νομική καθοδήγηση. Κάποιος δικηγόρος ή άλλος επαγγελματίας είναι σίγουρα πιο κατάλληλος για συμβουλές. Ταυτόχρονα, μία καλή πρόταση για να έχετε κάπως πιο ήσυχο το κεφάλι σας, είναι σε οποιαδήποτε μεταξύ σας συναλλαγή , να φτιάχνετε συμβόλαια ή γραπτές συμφωνίες για να κατοχυρώνετε τα όσα έχετε συμφωνήσει. Με αυτόν τον τρόπο, θα νιώθετε καλυμμένοι/ες και φυσικά τα δικαιώματά σας θα είναι προστατευμένα. Βέβαια, όσο και αν έχουμε πάντα τη διάθεση να τα λύσουμε όλα πολιτισμένα, αυτό δεν είναι πάντα εφικτό. Έτσι, ενώ μπορεί να ξεκινήσουμε τη διαδικασία επίλυσης του ζητήματος με το αφερέγγυο άτομο με ένα απλό τηλέφωνο ή μήνυμα, ας μην ξεχνάμε ότι μπορεί να καταλήξει σε αγωγή και εξώδικο.
#5 λογική
Η λογική αναφέρεται στη διαδικασία σκέψης με βάση τα επιχειρήματα και καταλήγει σε συνετές αποφάσεις. Βοηθά στο να κρίνει ένας άνθρωπος ορθά τις καταστάσεις, να επιλύει προβλήματα και να καταλήγει στη σωστή απόφαση. Όμως, ένα αφερέγγυο άτομο δεν θεωρείται άξιο εμπιστοσύνης και κυρίως ενεργεί με τρόπο που δεν μπορεί να προβλεφθεί ή να βασιστεί κανείς. Καθώς η λογική απαιτεί συνέπεια και αξιοπιστία, ενώ η αφερεγγυότητα αντιπροσωπεύει το αντίθετο, καταλαβαίνουμε ότι οι δύο παραπάνω έννοιες είναι αντιφατικές.
Οι λέξεις – κλειδιά στην αλληλεπίδραση με ένα αναξιόπιστο άτομο είναι ‘ψυχραιμία’ και ‘λογική’ γιατί πολλές φορές μπορεί να βγείτε εκτός εαυτού, ακούγοντας τις ευφάνταστες δικαιολογίες του για την τήρηση των όσων έχετε συμφωνήσει. Θα πρότεινα να μην έχετε καμία συναισθηματική εμπλοκή στην οποιαδήποτε σχέση μεταξύ σας, ώστε να μην απογοητευτείτε για πολλοστή φορά. Η αντικειμενικότητα και η ματιά εξωτερικού παρατηρητή θα οδηγήσουν στη σωστή αξιολόγηση της κατάστασης αλλά και της συνολικής σχέσης σας.
Οι διαπροσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις κρύβουν συχνά εκπλήξεις, ειδικά αν το άλλο άτομο δεν πληροί τις προϋποθέσεις που θα θέλαμε. Αν η άλλη πλευρά δε δείχνει τη διάθεση της σωστής συνεργασίας και φέρεται αναξιόπιστα, τότε είναι στο χέρι μας να αποφασίσουμε αν αξίζει να επενδύσουμε περισσότερο χρόνο και προσπάθεια ή αν είναι καλύτερο να αποστασιοποιηθούμε τελικά. Εσείς είστε της γνώμης του ‘it is what it is’ (κοινώς ό,τι μας βρήκε, μας βρήκε) ή του ‘κάθε εμπόδιο για καλό’;