Πριν εμφανιστούν στην αγορά τα πρώτα ηλεκτρονικά παιχνίδια για το σπίτι, υπήρχαν τα επιτραπέζια παιχνίδια, τα οποία απασχολούσαν τα παιδιά για πολλές ώρες, ειδικά τις μέρες που το κρύο δεν επέτρεπε το παιχνίδι σε κάποια αλάνα ή σε κάποια παραλία. Κάποια ήταν απλά και έβγαινε εύκολα ο νικητής, ενώ κάποια ήθελαν πολλές ώρες σκέψης και συνεργασίας, προκειμένου να πει κάποιος ότι τελείωσε η παρτίδα. Υπήρχαν κι επιτραπέζια για μικρούς κυρίως παίκτες, κάτι το οποίο βέβαια δεν απέκλειε και τη συμμετοχή των μεγάλων. Αν και σήμερα, κάποια από αυτά έχουν ξαναβγεί στην αγορά με πιο σύγχρονο στυλ, στη μνήμη όσων μεγάλωσαν στα 80s και ωρίμασαν στα 90s έχουν μείνει τα πρώτα εκείνα επιτραπέζια, τα οποία ο κόσμος μάθαινε μέσ’ από διαφημίσεις στην τηλεόραση και από αφίσες σε δρόμους και πλατείες. Φτιάξαμε λοιπόν μια λίστα με τα 15 πιο γνωστά επιτραπέζια παιχνίδια εκείνης της εποχής που όλοι λίγο πολύ τα έχουμε παίξει και σίγουρα κάποια από αυτά τα είχαμε ζητήσει από τους γονείς μας να μας τα αγοράσουν με πολλά μα πολλά παρακάλια.
1. Monopoly
Το διασημότερο επιτραπέζιο παιχνίδι όλων των εποχών είναι η ιστορική Μονόπολη. Είναι το παιχνίδι που δεν έλειπε από σχεδόν κανένα σπίτι και για κάποιο ανεξήγητο λόγο απαγορεύεται να παιχτεί από τα μέλη της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας, παρόλο που κυκλοφόρησε πρώτη φορά στην αγορά από Βρετανούς. Η αρχική του ονομασία ήταν «Το παιχνίδι του σπιτονοικοκύρη» όπου σκοπός ήταν να μαζέψει τα ενοίκια από τα σπίτια του. Με τα χρόνια το παιχνίδι αναπτύχθηκε και άρχισε να παίρνει τη γνωστή του μορφή με τους δρόμους, τη φυλακή, τις τράπεζες κλπ. Σκοπός παρέμενε πάντα ο ίδιος: να αποκτήσεις όση περισσότερη ακίνητη περιουσία μπορείς, οδηγώντας τους συμπαίκτες σου στη χρεωκοπία. Παρόλο που έχει μπει στο βιβλίο των ρεκόρ Guinness ως το επιτραπέζιο που έχει παιχτεί από πάνω από 500 εκατομμύρια παίκτες, είναι το παιχνίδι που κατακρίθηκε όσο κανένα. Κυρίως γιατί θεωρείται ένα παιχνίδι σύμβολο του καπιταλισμού, το οποίο μαθαίνει στα παιδιά όρους όπως υποθήκη, φυλακή και χρεωκοπία και επιβραβεύει – σύμφωνα με τους καταγγέλλοντες- τους πλούσιους που αδειάζουν τις τσέπες των φτωχών.
2. Hotel
Όποιος κατάφερε ποτέ να τελειώσει μια παρτίδα στο Hotel να σηκώσει το χέρι. Δύσκολο να βρεθεί κάποιος αφου ο νικητής σ’ αυτή τη «Μονόπολη των ξενοδοχείων», καθώς το παιχνίδι τελείωνε, όταν ένας παίκτης κατάφερνε να αγοράσει όλα τα ξενοδοχεία, οδηγούσε όλους τους συμπαίκτες του σε χρεοκοπία. Αναμενόμενο ήταν να κερδίζει όποιος αγόραζε το President, το ξενοδοχείο μες στους ουρανοξύστες που θύμιζε τον Πύργο της Giant του Γιάγκου Δράκου. Είχες όμως και άλλες επιλογές με το γαλλικό L’ Etoile, το vintage Boomerang, το εξωτικό Waikiki και άλλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα που σου έδιναν -σύμφωνα με τη διαφήμιση- πλούτο, δύναμη και γοητεία, αρκεί να έκανες σωστή οικονομική διαχείριση. Ήταν ένα παιχνίδι «5 αστέρων» που είχε χώρο για έναν μόνο νικητή.
3. Οι Μικροί Ψαράδες
«Τσίμπησε το μελανούρι» έλεγε με ένα πλατύ χαμόγελο ο Κώστας Βουτσάς στο τέλος της διαφήμισης και τα καλάμια ψαρέματος έπαιρναν φωτιά. «Οι Μικροί Ψαράδες» ήταν ένα διασκεδαστικό παιχνίδι για μικρά παιδιά, το οποίο απαιτούσε ετοιμότητα και συντονισμό κινήσεων, προκειμένου να καταφέρει το καλάμι σου να πιάσει ένα ή περισσότερα ψάρια. Αν και έχει βγει σε μια παρόμοια έκδοση στις μέρες μας, η γενιά μας θα θυμάται πάντα τον Κώστα Βουτσά με το μεγάλο ψαράδικο καπέλο να παίζει μαζί με τα παιδιά στη retro διαφήμιση του 1985.
4. Stratego
Άλλο ένα αξέχαστο παιχνίδι στρατηγικής με ελληνικό όνομα και ναπολεόντειο στρατό, που θυμίζει σκάκι. Συγκαταλέγεται στα παιχνίδια που χρειάζονται οξυμένο νου και στρατηγική σκέψη. Παίζεται με δύο παίκτες, όπου ο καθένας έχει ένα στρατό 40 μελών και σκοπός είναι να κατακτήσουν ο ένας τη σημαία του άλλου. Η διαφορά του με τα άλλα παιχνίδια στρατηγικής είναι ότι το Stratego, λόγω της πολυπλοκότητάς του, έχει μπει στη λίστα των Mind Games Olympiad και πλέον παίζεται μέσω συλλόγων σε διεθνείς διαγωνισμούς.
5. Pictionary
Πώς γίνεται ένα παιχνίδι μεταξύ φίλων να εξελιχθεί στο πιο διάσημο παιχνίδι ανακάλυψης λέξεων μέσω σκίτσων; Κι όμως γίνεται. Το 1981 στο Seattle ο Rob Angel δούλευε ως σερβιτόρος και μία φορά την εβδομάδα μαζευόταν με την παρέα του και έπαιζε ένα παιχνίδι παντομίμας με σκίτσα. Αν και διστακτικός στην αρχή, η ιδέα του αυτή αποδείχτηκε θησαυρός, αφού το Pictionary (στα ελληνικά Ζωγραφομαχίες) πέντε χρόνια μετά μπήκε στη λίστα με τα 100 εμπορικότερα παιχνίδια όλων των εποχών. Στην Ελλάδα το γνωρίσαμε μέσα από τη διαφήμιση με τον ξεκαρδιστικό Γιάννη Ζουγανέλη να προσπαθεί να σχεδιάσει με ένα τεράστιο «μολύβι» τη λέξη που πρέπει οι υπόλοιποι να μαντέψουν. Σίγουρα είναι ένα παιχνίδι που έχουν λατρέψει τόσο οι μικροί όσο και οι μεγάλοι.
6. Taboo
Στο ίδιο μήκος κύματος με το Pictionary είναι και το αθάνατο Taboo. Παίζεται με δύο ή περισσότερες ομάδες και είναι το πιο συχνά παιζόμενο παιχνίδι μεταξύ φίλων. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να περιγράψεις στους συμπαίκτες σου τη λέξη που έχεις στην κάρτα σου, χωρίς να χρησιμοποιήσεις συγκεκριμένες λέξεις -που αναφέρονται επίσης στην κάρτα. Το είδαμε σε παιχνίδια όπως το Rouk-Zouk και το Survivor και ομολογουμένως το γέλιο που πέφτει δεν έχει προηγούμενο. Αν και βγήκε στην αγορά μόλις το 1989, κατάφερε να γίνει και τηλεοπτικό show το 2003 και να συνεχιστεί παραγωγή του σε αρκετές χώρες του κόσμου.
7. Risk
Το Risk είναι η Γαλλική απάντηση στα παιχνίδια στρατηγικής. Το επιτραπέζιο αυτό παιχνίδι σχεδιάστηκε το 1957 από τον παραγωγό ταινιών Albert Lamorisse και η αρχική του ονομασία ήταν “La Conquête du Monde”, η οποία στα ελληνικά μεταφράζεται «Η κατάκτηση του κόσμου». Σε αντίθεση με τα άλλα παιχνίδια στρατηγικής, μπορεί να παιχτεί από 2-6 παίκτες και πλέον το παιχνίδι στρατηγικής μεταφέρεται στον παγκόσμιο χάρτη. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να κατακτήσεις τον κόσμο, δίνοντας μάχες με τους αντιπάλους και εξοπλίζοντας τον στρατό σου. Αυτό που χρειάζεται για να βγεις νικητής είναι -όπως λέει η διαφήμιση- «… η στρατηγική και η τακτική πρέπει να είναι οι σύμμαχοί σου».
8. Σκορ 4
Κάποτε το Σκορ 4 είχε χαρακτηριστεί το «τάβλι των μικρών» και ίσως όχι άδικα. Με τις επιτρεπόμενες κινήσεις να θυμίζουν «φεύγα» και «πλακωτό» παραμένει μέχρι και σήμερα ένα παιχνίδι για μικρούς και μεγάλους με μικρές παρτίδες, όπου οι δύο παίκτες καλούνται να βρουν τρόπους να μπλοκάρουν ο ένας τον άλλο, πριν κάνουν «τετράλιζα». Η κλασσική του εκδοχή ήταν μπλε με κόκκινα και κίτρινα πούλια και οι νοσταλγοί του παιχνιδιού ακόμα αναζητούν αυτή του τη μορφή.
9. Μάντεψε ποιος
«Έχει μαλλιά;», «Φοράει γυαλιά;», «Έχει μουστάκι;» και άλλες τέτοιες ερωτήσεις είχε το «Μάντεψε Ποιος», τις οποίες όποιος και να ακούσει, ξέρει αυτομάτως για ποιο παιχνίδι μιλάμε. Παιχνίδι με δύο παίκτες κυρίως, όπου ο κάθε παίκτης έπρεπε να κάνει συγχρόνως δύο πράγματα: Να μπορέσει να βρει ποιον κρύβει ο αντίπαλος, κάνοντας ερωτήσεις για την εμφάνισή του και παράλληλα να τον δυσκολέψει, για να μη βρει αυτός ποιον κρύβει. Ο κάθε παίκτης είχε 24 πρόσωπα μπροστά του, ενώ η travel εκδοχή του είχε 20. Έκανε την εμφάνισή του στην αγορά στις αρχές του 80 και μέσα σε 20 χρόνια κατάφερε να εκδοθεί σε διάφορες μορφές, χωρίς όμως να αλλάζει τους αρχικούς κανόνες του.
10. Subbuteo
Το πιο αγαπημένο παιχνίδι των αγοριών δεν είναι άλλο από το θρυλικό Subbuteo, το οποίο ήταν ένα ποδοσφαιράκι όπου οι παίκτες έπρεπε να μετακινήσουν τους μικροσκοπικούς ποδοσφαιριστές της ομάδας τους, χτυπώντας τους με τα δάχτυλα. Ήταν ένα παιχνίδι που σχεδίασε ένας Άγγλος απόστρατος της Βασιλικής Αεροπορίας, ο Peter Adolph, ο οποίος έψαχνε να βρει δουλειά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αν και ήταν παιχνίδι που γνώρισε μεγάλη απήχηση, η εταιρεία που είχε πάρει τα δικαιώματα σταμάτησε να το βγάζει λίγο μετά το 2000 στη Μεγάλη Βρετανία, με αποτέλεσμα οι λάτρεις του παιχνιδιού να το αγοράζουν online από άλλες χώρες. Ακόμα βέβαια ακούγονται υποθέσεις για τον αγοραστή του παιχνιδιού που είχε διεύθυνση παράδοσης το Παλάτι του Buckingham.
11. Jenga
Η αθάνατη και αξέχαστη Jenga είναι ίσως το μοναδικό επιτραπέζιο που δεν έχει αλλάξει μορφή στην original εκδοχή του. Είναι ένα παιχνίδι που σχεδιάστηκε από τη Βρετανίδα Leslie Scott, την περίοδο που ζούσε με την οικογένειά της στη Ghana. Το όνομα Jenga προέρχεται από τη λέξη “kujenga”, η οποία στα Σουαχίλι σημαίνει «χτίζω». Και φυσικά αυτό είναι το νόημα του παιχνιδιού: βγάζεις τα τουβλάκια προσεκτικά και τα τοποθετείς πάνω, συνεχίζοντας το χτίσιμο του πύργου, χωρίς όμως να πέσει. Αν πέσει, έχασες. Οι διαφορετικές εκδόσεις του παιχνιδιού είναι πλέον εκατοντάδες σε όλο τον κόσμο και σε διάφορα μεγέθη. Αυτό όμως που δεν μπορούμε να ξεχάσουμε από την original έκδοση είναι η διαφήμιση με τους Θιβετιανούς μοναχούς να εξασκούν τα δάχτυλά τους και το γέλιο τους σε περίπτωση νίκης και να συγκεντρώνονται, για να κατατροπώσουν τον αντίπαλο. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που προσπάθησαν να μιμηθούν τη διαφήμιση την ώρα που έπαιζαν Jenga!
12. Hero Quest
Ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με goblins, πολεμιστές και μυθικά τέρατα δε θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα. Οι παίκτες με τις κατάλληλες κάρτες έπρεπε να είναι πάντα ετοιμοπόλεμοι, να περάσουν από λαβύρινθους και σκοτεινά περάσματα, να μπορούν να συμμαχήσουν, να ανταγωνιστούν και να νικήσουν σε μια διάσταση που θυμίζει τον κόσμο του Tolkien. Είναι ίσως το πιο διάσημο fantasy adventure game της εποχής αυτής, το οποίο πλέον απευθύνεται σε εφηβικές ηλικίες και μόνο η επανέκδοση του 2021 κοστίζει περίπου 150 ευρώ !
13. Ναυμαχία
Άλλο ένα παιχνίδι στρατηγικής που πλέον έχει μεταφερθεί σε online πλατφόρμες. Η Ναυμαχία ήταν ένα παιχνίδι που χρονολογείται από τα τέλη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και παιζόταν αρχικά με χαρτί και μολύβι. Η επιτραπέζια εκδοχή του βγήκε το 1967 και λίγοι γνωρίζουν ότι είναι από τα πρώτα παιχνίδια που άρχισαν να βγαίνουν σε ηλεκτρονική μορφή. Στόχος του παιχνιδιού ήταν και είναι πάντα ο ίδιος: να βυθίσεις πρώτος τον στόλο του αντιπάλου, οδηγώντας τον δικό σου στη νίκη. Παραμένει μέχρι σήμερα το απόλυτο παιχνίδι ναυτικής στρατηγικής που έχει μεγαλώσει γενιές και γενιές.
14. Ο Πύργος των Φαντασμάτων-Ghost Castle
Ένα παιχνίδι επιστημονικής φαντασίας ήταν το Ghost Castle, το οποίο βγήκε την περίοδο που άρχισαν να εξελίσσονται τα οπτικά εφέ στον κινηματογράφο στα μέσα της δεκαετίας του 80. Στην Ελλάδα ήρθε λίγο καιρό αργότερα το 1993. Ο στοιχειωμένος πύργος θύμιζε σκηνικό από animation του Tim Burton και ο στόχος ήταν ένας: ο πρώτος που θα ανεβεί να κλείσει την κρύπτη ήταν ο νικητής. Η διαδρομή ήταν δύσκολη καθώς τα φαντάσματα έβαζαν εμπόδια και παρόλο που παιζόταν με 4 παίκτες, οι διαδρομές και οι δοκιμασίες ήταν λίγο πολύ οι ίδιες και ίσως για αυτό το λόγο το παιχνίδι αυτό να μην επικράτησε στην αγορά. Παρ’ όλα αυτά όποιος ήθελε να το απολαύσει πραγματικά, έσβηνε τα φώτα και το παιχνίδι με τα φαντάσματα γινόταν πιο συναρπαστικό.
15. Trivial Pursuit
Το απόλυτο παιχνίδι γνώσεων που ακούει στο όνομα “Trivial Pursuit” είναι και αυτό που έχει κάνει πολλούς παίκτες να αναθεωρήσουν τις γνώσεις τους και κάποιοι αμφέβαλλαν ακόμα και για τη νοημοσύνη τους. Θεωρείται ίσως το δυσκολότερο παιχνίδι γνώσεων στον κόσμο και παίζεται τόσο με μεμονωμένους παίκτες όσο και με ομάδες. Σχεδιάστηκε από τους Καναδούς Chris Haney και Scott Abbott στο Μόντρεαλ, οι οποίοι ήταν λάτρεις του Scrabble και κάθε φορά που έπαιζαν τους κανόνες, για να μη βαριούνται. Κάπως έτσι κατέληξαν στο Trivial Pursuit το οποίο κυκλοφόρησε στην αγορά το 1981. Τον πρώτο μήνα της κυκλοφορίας του πούλησε μόνο στον Καναδά πάνω από 1000 αντίτυπα, ενώ μέσα σε 3 χρόνια κατάφερε να ξεπεράσει μόνο στις Η.Π.Α. τα 20 εκατομμύρια με κέρδη που άγγιξαν τα 80 εκατομμύρια δολάρια. Έχει μεταφραστεί σε πάνω από 15 διαφορετικές γλώσσες και πλέον θεωρείται ο «Βασιλιάς όλων των επιτραπέζιων».
Θέλουμε και τη δική σου άποψη!
Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!
Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!
Επιμέλεια κειμένου: Ζηνοβία Τσαρτσίδου