Ο χώρος της υποκριτικής τέχνης στην Ελλάδα έχει στελεχωθεί από μεγάλα ταλέντα, τα οποία με το πέρασμα του χρόνου άφησαν το στίγμα τους αλλά και κληρονομιά για τους επόμενους. Η Σμαράγδα Καρύδη είναι ένα από αυτά τα ταλέντα, που εδώ και μια 20ετία σχεδόν μας καταπλήσσει με τους διαφορετικούς ρόλους που παίζει, τον τρόπο που αλλάζει στιλ, διεισδύει σε καθέναν απ’ αυτούς και τον κάνει «δικό» της, σε σημείο που δεν μπορούμε να φανταστούμε κανέναν άλλο να ερμηνεύει αυτούς τους ρόλους.
Γεννήθηκε στην Αθήνα πριν από 5 σχεδόν δεκαετίες με γονείς τους ηθοποιούς Ντίνο Καρύδη και Τζούλια Αργυροπούλου. Όντας παιδί καλλιτεχνών το θεατρικό σανίδι και η κάμερα δεν της ήταν άγνωστα πεδία. Αν και κάποια στιγμή της πέρασε από το μυαλό να γίνει ντετέκτιβ, παρασυρμένη από τους μυστηριακούς κόσμους της Αγκάθα Κρίστι, η σκηνή έγινε το μέλλον της. Σε ηλικία 3 ετών έκανε την πρώτη της εμφάνιση στον κινηματογράφο στην ταινία «Ερωτική Συμφωνία», όπου έπαιζε ο πατέρας της στο πλάι της Τζένης Καρέζη και του Κώστα Καζάκου. Η τηλεοπτική κάμερα θα την τραβήξει πλάνο ξανά 20 χρόνια μετά, το 1992, αφού είχε αποφοιτήσει από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού θεάτρου, στη σειρά «Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά». Μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του ’00 τη βλέπουμε σε μικρούς ρόλους και guests σε τηλεοπτικές σειρές όπως «Ανατομία ενός Εγκλήματος», «Λόγω Τιμής», «Κόκκινος Κύκλος», «Το χρώμα του φεγγαριού», «Η νταντά», «Εφτά Θανάσιμες πεθερές» κ.α.
Στην πλειοψηφία τους οι ρόλοι ήταν δραματικοί, για να φτάσουμε το 2005 στη μεγάλη επιτυχία της σειράς του Γιώργου Καπουτζίδη «Στο Παρά Πέντε», όπου εκεί η Καρύδη μας «χάρισε» την Ντάλια Χατζηαλεξάνδρου, τον ρόλο στον οποίο την αγαπήσαμε και έγινε η αφορμή να λατρέψουμε και τη Σμαράγδα. Ο ρόλος της Ντάλιας ήταν αυτός που την ανέδειξε σε μία από τις κορυφαίες κωμικούς της ελληνικής τηλεόρασης και όχι μόνο. Η τηλεοπτική «Ντάλια» μας έμαθε ότι τα λεφτά δεν έχουν τόσο μεγάλη αξία στη ζωή αλλά έμεινε και με την απορία αν το φαγκρί βγαίνει και σε άλλα χρώματα και αν τα κουτσά μούρα έχουν κάποια συγγένεια με την κουτσομούρα. Σήμερα η «Ντάλια» έχει μεταλλαχθεί σε Μουρίκη, μια πανέξυπνη καθαρίστρια που έχει εξελιχτεί σε τρομερή ντετέκτιβ στη νέα σειρά του Star «IQ160». Τη Σμαράγδα όμως δεν την απολαμβάνουμε μόνο στη μικρή αλλά και στη μεγάλη οθόνη. Τη θυμόμαστε λίγο πιο έντονα στην απίστευτη κωμωδία του Νίκου Περάκη «Θηλυκή Εταιρεία», ενώ στη μεγάλη επιτυχία του Θοδωρή Αθερίδη «Μια μέλισσα τον Αύγουστο» και στη «Η Κληρονόμος» απλά τη λατρέψαμε. Το 2022 πρωταγωνίστησε στην ταινία «Dodo» του Πάνου Κούτρα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο 75ο Φεστιβάλ των Καννών.
Το θεατρικό σανίδι την ανέδειξε σε χαμαιλέοντα της υποκριτικής τέχνης. Την είδαμε σε παραστάσεις του Εθνικού θεάτρου, σε μιούζικαλ όπως το «Chicago» και το «Sweet Charity» αλλά και σε ρόλους που δε φανταζόμασταν ποτέ ότι θα τη δούμε όπως στο ρόλο της Κατίνας στις «Μάγισσες της Σμύρνης». Εκεί στο θέατρο έκανε και το πρώτο της βήμα ως σκηνοθέτης το 2019-2020 με την παράσταση «Του Κουτρούλη ο γάμος», πρωταγωνιστώντας παράλληλα μαζί με τον Νίκο Κουρή. Φέτος έκανε το δεύτερο της βήμα με τη διασκευή του έργου του Ντάριο Φο «Η μαριχουάνα της μαμάς μου είναι η καλύτερη».
Όσοι παρακολουθούν την πορεία της ξέρουν ότι είναι μια ηθοποιός που δεν αγχώνεται να «τσαλακωθεί» μέσα από τους ρόλους που επιλέγει να παίξει κι αυτό το αποδεικνύει κάθε φορά. Παρ’ όλο που έχει δηλώσει ότι έχει τάσεις φυγής και κάθε φορά που επισκέπτεται την αγαπημένη της Αίγινα δε θέλει να φύγει, γεμίζει τις μπαταρίες της και κλείνει το μάτι στην κάμερα, ερμηνεύοντας ρόλους που αναδεικνύουν το ταλέντο της. Ακόμα και από τη θέση της παρουσιάστριας απέδειξε ότι δεν έχει τελειώσει με τη θεατρική σκηνή και το τηλεοπτικό σανίδι. Δίπλα της βρίσκονται πάντα οι γονείς της αλλά και ο αγαπημένος της Θοδωρής Αθερίδης. Μέσα από το λογαριασμό της στο Instagram βλέπουμε ότι δε μας αφήνει να εστιάσουμε στο εντυπωσιακό πράσινο της βλέμμα αλλά σε μια προσωπικότητα που δε φοβάται να τρολάρει τον ίδιο της τον εαυτό και να μοιράζει θετική ενέργεια παντού. Ένας τέτοιος άνθρωπος δύσκολα θα σταματήσει αυτό που κάνει, γιατί πολύ απλά έχει ακόμα πολλά να δώσει.
Επιμέλεια κειμένου: Ζηνοβία Τσαρτσίδου