Αν κάποιος περιγράψει τις τάσεις των ’80s, σίγουρα δε θα παραλείψει να αναφερθεί στον χορό Lambada και στα παραλειπόμενά του. Οι κοντές κυκλικές φούστες που άνοιγαν σε κάθε κίνηση, τα χέρια των παρτενέρ που αγκάλιαζαν κάθε πτυχή του κορμιού και ο ήχος των κυμάτων συνέθεταν ένα αισθησιακό στιλ που θύμιζε παραλίες της Νότιας Αμερικής. Κι όχι άδικα αφού ο Lambada «γεννήθηκε» εκεί.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, στη Βραζιλία επικρατούσε φρενίτιδα εθνικών χορών και κάθε χρόνο ένας από αυτούς γινόταν trend. Ο Lambada ξεκίνησε από το Porto Seguro το 1981 με τη μορφή που τον γνωρίζουμε σήμερα. Οι ρίζες του όμως εντοπίζονται σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα. Ο χορός αυτός είναι ένα μείγμα από carimbó, meringue, samba και maxixe. Περισσότερο θυμίζει τον carimbo, έναν χορό με ρίζες στο Περού, στη Βολιβία και στις Άνδεις που χόρευαν οι γυναίκες με μακριές κλος κυκλικές φούστες και περιλάμβανε πολλές στροφές και έντονη κίνηση των γοφών. Το όνομα Lambada στα πορτογαλικά δηλώνει την κίνηση που κάνει το καμτσίκι ή το μαστίγιο στον αέρα σε κυματοειδή μορφή. Κάπως έτσι είναι και οι κινήσεις των χορευτών. Αν και στις αρχές έγινε μόδα και περίμενε κανείς ότι ήρθε για να μείνει, έσβησε γρήγορα, για να φτάσει ένα συγκρότημα απ’ τη Γαλλία να τον επαναφέρει λίγο πριν μπούμε στα 90’s.

Το 1988, ένας Γάλλος παραγωγός, o Olivier Lorsac, θα επισκεφτεί το Porto Seguro και θα δει στο Καρναβάλι να χορεύουν Lambada. Γυρίζοντας στη Γαλλία θα φτιάξει το συγκρότημα Kaoma, με ισπανόφωνους μαύρους μουσικούς, που το 1989 θα βγάλει το single «Lambada», το οποίο θα πουλήσει πάνω από 5 εκατομμύρια singles. Τη μεγάλη επιτυχία του τραγουδιού θα ακολουθήσει το videoclip που ανέδειξε το χορευτικό ντουέτο του Chico και της Roberta. Μετά το videoclip, η μόδα του Lambada θα φτάσει στα ρούχα και ειδικά στις φούστες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το Hollywood θα μείνει αμέτοχο. Το 1990, στις κινηματογραφικές αίθουσες θα βγουν δύο ταινίες: το «Lambada» με τους J. Eddie Peck και Melora Hardin και το «The Forbidden Dance» με τη Miss Usa Laura Harring και τον Jeff James. Οι κριτικές θα στείλουν τις κινηματογραφικές αυτές παραγωγές στα τάρταρα, αλλά η μόδα του Lambada θα κρατήσει λίγο καιρό ακόμα.

Η επιτυχία των Kaoma και η μόδα του Lambada θα διαρκέσει ως το 1994 και θα μείνει ως μια ανάμνηση της δεκαετίας. Οι φήμες -επηρεασμένες ίσως από την ταινία- θα πουν ότι απαγορεύτηκε λόγω των κινήσεων, αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Αρκετά χρόνια μετά θα αποκαλυφθεί ότι ήταν απλώς ένα διαφημιστικό κόλπο που προέκυψε ως ιδέα από τον χορό maxixe, από τον οποίο και έχει δανειστεί αρκετά στοιχεία. Η ιστορία του maxixe, ενός αισθησιακού χορού που εμφανίστηκε στη Βραζιλία το 1890, αναφέρει ότι λόγω των «κολλητών» κινήσεων των χορευτών -σαν tango χωρίς αποστάσεις- απαγορεύτηκε από τις συντηρητικές ευρωπαϊκές -και όχι μόνο- κοινωνίες.

Η αλήθεια είναι πως το «Lambada» των Kaoma μοιάζει να απειλείται, όταν ένα συγκρότημα από τη Βολιβία, οι Los Kjarkas, καταθέτει μήνυση για τα πνευματικά δικαιώματα του τραγουδιού, γιατί -όπως αποδείχτηκε- ήταν διασκευή ενός παραδοσιακού βολιβιανού τραγουδιού, του «Llorando se fue». Το τραγούδι αυτό βγήκε το 1981 και όσες διασκευές ακολούθησαν είχαν την άδεια για τα πνευματικά δικαιώματα. Όλες, εκτός από τη διασκευή των Kaoma, οι οποίοι δεν ανέφεραν πουθενά την προέλευση του τραγουδιού, με αποτέλεσμα οι  Los Kjarkas να δικαιωθούν στα γαλλικά δικαστήρια το 1991.

Αν και ο Lambada έγινε γρήγορα μόδα και έσβησε εξίσου γρήγορα, έμεινε στη μνήμη μας ως ανέμελος και ευχάριστος τρόπος έκφρασης. Όπως πολλά trends δεκαετίας των΄80s επανήλθαν στη μόδα χρόνια μετά, έτσι το 2011 η Jennifer Lopez ανέδειξε και πάλι τον Lambada με το τραγούδι «On the Floor», στο οποίο συμπεριέλαβε μουσικά μοτίβα τόσο από τη διασκευή των Kaoma, όσο και από την αρχική εκδοχή των Los Kjarkas. Αν και η γενιά μας δεν μπορεί να χορέψει Lambada όπως χόρευαν τότε, στη μνήμη μας θα μείνει ο χορός του Chico και της Roberta, ως μια ένδειξη ότι ο χορός δεν ξέρει από διακρίσεις.

 

Θέλουμε και τη δική σου άποψη!

Στείλε το άρθρο σου στο info@pillowfights.gr και μπες στη μεγαλύτερη αρθρογραφική ομάδα!

Μάθε περισσότερα ΕΔΩ!

Συντάκτης: Κέλλυ Ιακωβίδου
Επιμέλεια κειμένου: Βασιλική Γ.